(1) Web preglednici su programi koji omogućuju korisnicima pristup internetu i pregledavanje web stranica. Na računalu se nalaze: Microsoft Edge (116.0.1938.81), Firefox (117.0.1), Google Chrome (117.0.5938.62).
(2) Web pretraživači su sjedišta pomoću kojih možemo pronalazit ostala web sjedišta, npr. DuckDuckGo, Yandex, Google, Bing, SearX. DuckDuckGo ne cenzurira rezultate te je fokusiran na privatnost korisnika kao i SearX koji se uz to može i self – hostati, za razliku od Google – a i Bing – a koji često prikupljaju korisničke podatke za koje se sumnja da se prodaju third – party kupcima, a Yandex je vrlo koristan za pronalaženje magnet linkova/torrenta (magnet linkovi u sebi sadrže „infohash“ pomoću kojeg BitTorrent cliebnt identificira .torrent file te povezuje korisnika u P2P mrežu s ostalim korisnicima koji pokušavaju preuzeti taj file).
WEB Preglednici
(1A) Web preglednici omogućuju korisnicima da pronađu te pristupe web sjedištima na korisnički pristupačan način. Suvremeni preglednici danas pokušavaju sve više zaštititi korisnika, no u tom procesu mnogi preglednici cenzuriraju svoje rezultate.
(1B) Plug – in, Add – on ili browser extensions su mali programi koji mogu modificirati pojedine stranice za poboljšanje iskustva korisnika pri pregledavnju tih stranica (uBlock Origin, Dark Reader, TamperMonkey, Return Youtube Dislike), inače pomoću ugrađenog extension store – a tog preglednika.
(1C) Browser „pita“ DNS server za IP adresu koja pripada upisanom URL – u, nakon što dobije odgovor od DNS servera, preglednik pošalje GET zahtjev web – serveru te web – server odgovori HTML kodom stranice koji web preglednik tada prikazuje nama na ekranu.
(1E) Cross browser testing je proces koji se odvija tijekom razvoja web – stranice, ovim procesom se provjerava je li web – stranica radi kako bi trebala na drugima web preglednicima. Važno je za to da korisnik može pristupiti toj stranici bez obzira na svoj web preglednik.
WEB Pretraživači
(2A) Web pretraživači pomoću web crawlera pretražuju stranice pomoću korisniočkog upita te vrate inforamciju koja odgovara danom upitu, nakon Crawl – a rezultati su indeksirani te rangirani kako bi korisnik dobije što kvalitetnije odgovore. Za primjer, DuckDuckGo se razlikuije od ostalih po tome što ne koristi svoj algoritam za građenje profila svojih korisnika nego za svakom korisniku za isti upit daje isti rezultat s prioritetom na stranice poput Wikipedije, DuckDuckGo pokušava korisniku osigurati kvalitetu a ne kvantitetu svojih rezultata.
(2B) Važno je znati kako rade kako bi lakše mogli pretraživati internet njima te kako bi mogli dobiti kvalitetnije rezultate. Također je bitno znati kako rade ako se bavimo razvojem web – stranica kako bi osigurali da naša stranica rangira visoko pri pretraživanju određenih pojmova (keyworda).
(2C) Inače se upotrebjivost tražilice može poboljšati ako koristimo određene znakove/“naredbe“ za pretraživanje interneta. npr. „“, site:, file:, !g (DuckDuckGo), itd.,
(2D) Neke tražilice poput Google – a personaliziraju/filtriraju/cenzurirjaju rezultate pretrage zbog različitih uvjeta korisnika, npr. lokacija, dob, spol, podataka prikupljenih iz prijašnjih pretraga …
(2E) SEO (Search Engine Optimization) je proces optimizacije web – stranice da bi mogla rangirati na višem mjestu u tražilicama koristeći se meta tagovima, ključnim riječima, koristeći naredbe kao što su: <main></main>, <section></section>, …
Matej Čorak, Matej Čarapić
3.B